معرفی گروه حقوق خصوصی دانشگاه علم و فرهنگ

حقوق خصوصی گسترده ترین و مهم ترین شاخه حقوق است که تمامی روابط حقوقی اشخاص حقیقی و حقوقی جامعه با یکدیگر را در بستر معاملات و قراردادها، تجارت و کسب و کار، بنگاه های تجاری ، بازارهای مالی و کالا و خدمات، اموال و مالکیت، خانواده و احوال شخصیه، تنظیم می کند؛ هنجارهای لازم را برای رفتار اجتماعی مطلوب ارائه می دهد و در صورت وقوع رفتارهای زیان بار نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی، قواعد لازم برای جبران خسارت را فراهم می کند.

گروه حقوق دانشگاه علم و فرهنگ در سال 1379 ایجاد شده است. عملكرد قابل قبول گروه از ديدگاه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري سبب گرديد كه این وزارتخانه در سال 1385 با ايجاد مقطع كارشناسي ارشد حقوق خصوصي و در سال 1391 با ايجاد مقطع دكتري حقوق خصوصي در اين دانشگاه موافقت كند. از آنجا كه حقوق همانند فلسفه و رياضيات بيش از هر چيز به توان استدلال و نيروي انديشه انسان وابسته است، آموزش حقوق در اين گروه عموماً مبتني بر تقويت و ترفيع هر چه بيشتر نيروي انديشه دانشجويان و تمرين و ممارست با مسائل حقوقي گوناگون است.

دانشجویان این رشته طی 3  نیمسال تحصیلی و با گذراندن 28 واحد دروس تخصصی اعم از الزامی و اختیاری دوره آموزشی را سپری می­ کنند و سپس با اخذ 4 واحد پایان نامه وارد مرحله پژوهشی شده و با دفاع از پایان نامه، دانش­آموخته خواهند شد.

درس هاي اين دوره اگر چه بیشتر جنبه نظري و پژوهشي دارد ولی با توجه به استفاده از اساتید مجرب برای آموزش دوره، به جنبه­ های تجربي و كاربردي نيز توجه می­ شود. از این رو، دانش­ آموختگان این رشته در طول دوره با مهمترین اصول حقوقی حاکم بر حقوق خصوصی آشنا شده و توانایی می یابند که بعنوان مشاور ارشد در حوزه ­های مرتبط با حقوق خصوصی فعالیت و اثر بخشی داشته باشند.

با توجه به تخصص اعضای هیات علمی گروه حقوق خصوصی دانشگاه علم و فرهنگ، این بستر فراهم شده است که پایان نامه­ ها و رساله ­ها در این گروه در جهت موضوعات و فناوری های نوین نظیر هوش مصنوعی، تجارت الکترونیکی، تجارت بین الملل، حقوق بورس، حقوق رقابت، آیین دادرسی و داوری ..... هدایت شود.

دانشکده حقوق و گروه حقوق خصوصی دارای دوفصلنامه علمی" حقوق فناوری­های نوین" با رتبه علمی (ب) است که در بیشتر پایگاه ­های علمی داخلی و بین ­المللی نمایه شده و در تارنمای http://mtlj.usc.ac.ir   قابل دسترس است.